Novinky 7. 8. 2020
Klasické tričko je súčasťou šatníka každého z nás. Je pohodlné, príjemné, praktické a dokáže byť elegantné. Jeho história ale nie je až tak dlhá ako by sa mohlo zdať. Vieto, kedy obyčajné tričko uvidelo svetlo sveta?
Napadlo vás niekedy, ako sa stalo tričko súčasťou bežného šatníka ľudí po celom svete? Jeho zavedenie do sveta módy znamenalo v tomto odvetví obrovskú revolúciu.
Tričko pôvodne vzniklo zo spodného prádla. Šlo u neho predovšetkým o pohodlie, pretože gombíky na oblečení boli, hlavne v spánku, veľmi nepraktické. Začiatky trička siahajú až ku koncu 19. storočia, kedy robotníci po prvýkrát vyrobili tričko rozstrihnutím svojeho pyžama na dve polovice. Jeho hornú časť potom nosili pri práci v teplejších mesiacoch v roku.
S oficiálnou výrobou sa potom začalo v priebehu Mexicko-Americkej vojny, kedy začali vojaci námorníctva spojenách štátov tričko nosiť ako súčasť uniformy.
Prvé pomenovanie tričko (angl. T-shirt) získalo vďaka svojemu tvaru (doslovný preklad je T-košeľa) a a začalo sa používať v roku 1920, kedy ho tak vo svojej knihe Na prahu raja nazval Francis Scott Fitzgerald.
Začiatkom 20. storočia ale tričko stále nebolo bežnou súčasťou každého šatníka. Jednalo sa skôr o výjimky a najčastejšie ho nosili robotníci a vojaci.
K jeho celosvetovému rozmachu došlo až v 50. rokoch 20. storočia a to najmä vďaka Hollywoodu. Sexsymbol vtedajšej doby, Marlon Brando, obliekol tričko v snímku Električka zvaná Túžba. Ľudia si všimli, že aj v obyčajnom tričku môžu vypadať veľmi dobre a čoskoro sa po ňom začal zháňať takmer každý. Hlavne mladí muži sa chceli idolu svojej doby podobať a dopyt po tričkách vzrástol raketovou rýchlosťou. Spočiatku sa jednalo o "rebelský" kúsok oblečenia, ale postupne si našiel svoje miesto aj v spoločnosti luxusných značiek a nahradil tak do tej doby suverénnu košeľu.
Ďalším veľkým mílnikom bolo zistenie, že ľudia majú záujem o tričká ozdobené rôznymi motívmi a že sa dajú použiť na reklamné účely. Pre svoju volebnú kampaň ich použich napríklad Thomas E. Dewey, ktorý na ne nechal potlačiť svoj volebný slogan. Najzásadnejší krok v tomto odvetví však urobila na konci 50. rokov firma Tropix Togs, ktorá získala od štúdia Walt Disney licenciu na potlač ich kreslených postavičiek. Po prvýkrát sa tak stretávame s tričkami s hlavou Mickey Mouse. Ako huby po daždi sa začali množiť spoločnosti, ktoré na tričká tlačili, a tak sa k Mickeymu čoskoro pridali napríklad hudobné skupiny. Oba trendy sú tu dodnes a ich obľúbenosť neklesá.
Potlačené tričká sa čoskoro stali akýmsi sebavyjádrením našej osobnosti. Všetko začalo v 60. rokoch ako marketingová akcia reklamnej agentúry Wells Rich Greene, ktorá za účelom väčšieho predaja suvenýrov vytvorila pre štát New York dnes už ikonické tričká s nápisom I ♥ New York. Bol to obrovský trhák a určite ste si sami všimli, že dnes je variácií tohoto nápisu na trhu neuveriteľné množstvo.
Dnes sú už tričká naprosto bežné aj v lepšej spoločnosti. Ponúkajú ich dokonca aj také luxusné značky ako The Gap, Ralph Lauren alebo Calvin Klein. Stali sa symbolom našej doby a v posledných rokoch sa začínajú objavovať aj rôzne vymoženosti v podobe tričiek čo hrajú, svietia a dajú sa pripojiť k prenosným zariadeniam. Každá doba si jednoducho žiada svoje a ani v budúcnosti sa tričká určite nevytratia z našeho šatníka.
Rubrika
Komentáre
Zatiaľ žiadne názory